Шостакович в гостях у Гмирі, с.Рудики, 1962 рік

СВІТОВА МУЗИЧНА КУЛЬТУРА І СВІТОВІ ДОСЯГНЕННЯ В НІЙ ВЕЛИКИХ УКРАЇНЦІВ

Соломія Крушельницька

Феноменальним співом і акторством врятувала оперу «Мадам Баттерфляй» від провалу. Композитор подарував їй свій портрет з написом: «Найпрекраснішій і найчарівнішій Батерфляй. Джакомо Пуччіні. Тооре дель Лаго, 1904»

Борис Гмиря

Записуючи на платівку «П’ятиденку» Д.Шостаковича, який попросився бути при цьому, Гмиря так співав, що композитор розплакався і довго не міг заспокоїтися, а в листі до співака писав: «Неймовірно хочеться створити щось гідне Вашого дивовижного таланту. Мої романси на сл. Є. Долматовського, звичайно, не можна такими вважати». Большево, 1.IV.1959.

ГМИРЯ ПРО ЦИКЛ

Уперше про роботу над романсами Д. Шостаковича Б. Гмиря записує у своєму щоденнику:

1955. 17 січня, понеділок. Театр вихідний. Працюю вдома над Ф. Шубертом і Шостаковичем.

22 січня, субота. Робота з Льовою (Л.Ю. Острін, акомп. Гмирі) над Шубертом і Шостаковичем.

24 жовтня, понеділок. Вихідний. Працював сам над Мусоргським, Шубертом і Шостаковичем.

1956. 22 лютого, середа. Працював з Льовою над Шубертом і Шостаковичем.

Нарешті, відмітка про запис циклу в Будинку звукозапису (БЗЗ), у Москві:

26 лютого, неділя. Записав у Москві в БЗЗ.: Д. Шостакович: День спогадів.

27 лютого, понеділок. У Москві, БЗЗ. Записав: Д. Шостакович: День зустрічі; День освідчень; День образ; День радості.

АКОМПАНІАТОР ГМИРІ ЛЕВ ОСТРІН ПИШЕ

«Під час запису Д. Д. Шостакович сидів біля мене, за роялем, і перегортав ноти, про що він попередньо у телефонній розмові сам попросив. У найбільш напруженому епізоді в пісні «День образ» під час звучання слів «…Шепчутся, шепчутся: эта любовь не протянет и месяца…» раптом чуємо: «а…а…а…а», озирнулися, а це Дмитро Дмитрович не витримав і розплакався: «Я… я не знаю, що зі мною сталося». Дмитро Дмитрович дуже вибачався і хвилювався, що «зіпсував» нам запис і пояснював, що не міг витримати емоційного напруження. Довелося знову переписувати цей романс. Але ми зрозуміли: якщо сам композитор так зворушений духом пісні, то виконання було геніальним. Так, нам музика Д. Д. Шостаковича подобалася, і ми виконували цей цикл з повною віддачею всіх творчих сил».
Після цього запису на платівку Гмиря у своєму щоденнику сухо і скромно занотував: «28 лютого 1956 року, вівторок. Обідав у Шостаковича. Увечері виїхав до Києва». А Шостакович після від’їзду Гмирі зразу ж відправив Вірі Августівні телеграму: «Благополучно провів Бориса Романовича. Поїзд 15, вагон 6. Привіт Шостакович»

Прем’єра «П'ятиденки» відбулося 16 травня 1956 р. в Колонному залі ім. Миколи Лисенка Київської філармонії у присутності Д.Шостаковича і мала великий успіх. Концерт транслювали по радіо, знімали для телебачення.